torsdag 17 mars 2011

Den nya PT:n

Den nya personliga tränaren som jag tränade med igår, var inte så farlig som jag trodde. Men jag lovar att även han vet hur man skapar träningsvärk.

Vi började träningen med att göra en jobbig rygglyftsövning. Där det gällde att ligga på mage med armarna ut längs sidorna på ett visst vis och benen upp i luften. Sen hålla den positionen i en minut, innan det blev en stunds vila för att åter göra samma övning i en minut och avsluta med att göra den snabbt i 10 repetitioner.

Vi gick vidare och körde chins (dra sin kroppsvikt uppåt i en maskin) och direkt efter 10 sådana ner och göra tio armhävningar. Lite vila. Upp och köra 10 chins igen och sen tillbaka och köra armhävningar. Och därefter göra dem en gång till, efter lite vila förståss.

Knäböj med skivstång var nästa trevliga övning. Följt av utfallssteg med bålvridning och viktplatta. Det i sin tur följt av explosiva grodhopp. Denna fina serie av övningar utförde jag tre gånger. Eller nästan tre gånger för sista gången med grodhopp lade vi till att han hade ett gummiband runt mig när jag hoppade och gjorde på så vis grodhoppen lite jobbigare...

Därefter var det magen som fick sig en omgång. Först ligga på rygg på en brits, med benen och rumpan utanför britsen, benen var rakt upp i luften. PT:n puttade sedan ner mina ben mot marken, mitt jobb var att hålla emot och inte låta benen komma för långt ner. Den övningen gjorde vi i tre olika utföranden. Där efter en liten stunds vila föra att göra de tre utförandena igen tills vi utfört dem tre gånger.

Passet avslutade vi med lite fler magövningar. Jag låg på rygg med böjda knän som han anväde som pall. Jag gjorde situps och han puttade tillbaka mig ner i mattan, jag skulle hålla mot så att jag inte slog i huvudet i mattan.
Vi gjorde även två konstiga magövningar där det hela enkelt gick ut på att jag höll min mage spänd och mina armar i en viss position, han drog mig i armarna uppåt. Tro det eller ej men det kändes bra i magen vill jag lova. Nästa magövning var lika dan, det enda som skilde var att jag höll armarna lite annorlunda och andra magmuskler fick plötsligt jobba.
Jag förstår inte att en sådan minimalisk skillnad på händernas position kan göra sådan skillnad i övningen. Fantastiskt.

Idag känner jag av träningsvärk i magen, axlar och rygg. Riktig träningsvärk.
Ser redan nu fram mot nästa PT-träning som är den 6 april. Det blir roligt!
Men innan dess är det en massa andra roliga träningspass som ska avklaras.

Inga kommentarer: