torsdag 16 juni 2011

Fläta

I Lördags kom en gamal vän hit. Hon är inte gamal men vi har känt varandra länge, så då får hon bli en gamal vän. Jag kan inte säga barndomskamrat för vi kände varandra inte förren på högstadiet. Skit samma det är egentligen oväsentligt. Hur som helst, Lola kom hit för att vi skulle ha en utekväll hon och jag. Något som vi inte haft på evigheter, dels på grund av Olivia och dessutom på att vi en längre tid har bott väldigt långt ifrån varandra.

Så i Lördags kom hon hit, vi åt lite gott och drack några goda öl/cider hemma innan vi tog oss ut på staden. På första stället hamnade vi jämte ett tiotal 18åringar som var allmänt påverkade redan vid 20-tiden. De skrålade och sjöng (?) Magnus Ugglas Kung i Baren, fast inte hela sången, faktiskt inte ens hela refrängen. De nöjde sig med Kung kung i baren och den 25 smäller det, ibland smög det sig även in en fin (?) hejjaramsa mellan dessa två strofer. En återkommande var: Bira bira bira, bärs bärs bärs.
Vid 21.15 blev den första sångfågeln utslängd. Ungefär i samma veva gav jag och Lola upp och sökte oss till en annan pub. Efter mycket om och men så kom vi fram till Bishops Arms där vi mycket turligt fick tag på sittplatser vid ett bås.

Det tog inte många minuter innan vi fick sällskap av en snäll finländsk herre och hans kompis. Dessa två var mycket trevliga och vi pratade glatt om ditten och datten. De frågade senare om det var okej att deras kompis "Flätan" gjorde oss sälskap vid bordet. Inga problem tänkte vi (eller jag) eftersom dessa två herrar verkade helt okej. Jag gissade att det skulle komma en kille med fläta och började skämta med våra två herrar om detta. Jag fick en konstig blick och de sade då att han inte alls hade fläta. Varpå jag frågade om han någonsin haft det eller varför han i så fall kallades för flätan, jag fick svaret att han aldrig haft fläta, men att han var från Holland och det var därför som han kallades för flätan...

Vart är logiken i det?

Inga kommentarer: