tisdag 14 juni 2011

Min LILLA tjej

Idag var vi på 1årskontroll med Olivia på det nya BVC:et. Det verkade som ett väldigt bra BVC och jag tror säkert att vi kommer att trivas där.

Dagens besök bestod av vägning, mätning, kontroll av utveckling och allt annat som hör till en läkarkontroll. Dessutom var det dags för två nya sprutor. Jag tror egentligen inte att Olivia är särskilt berörd av sprutor det är nog snarare det faktum att man berövar henne fritheten (i och med att man "låser" fast henne i famnen) som gör att hon blir arg och ledsen.

Besöket gick hur som helst väldigt bra, med tanke på att hon bara tjurade lite medan hon fick sprutorna, vilket varade max i 1 minut.

Hon följer sina kurvor väldigt bra och det gör därför inget att hon fortfarande inte ens väger åtta kilo.
Idag är hon 71.8 cm lång.
Väger 7.995 gram och har ett huvudomfång på 45 cm (?).

Min tjej är med andra ord inte särskilt stor, trots att hon imorgon blir ett helt år. Jag förstår inte vart tiden har tagit vägen. Den har bara rusat förbi. Men jag klagar inte, för det är underbart att se alla framsteg som denna lilla tjej gör. Från att bara ha varit en bebis som legat i tittat till att vara en tjej som tar sig fram och undersöker och säger enstaka ord (hej, mamma, pappa, titta, där, nej osv.).
Idag gjorde hon något som hon inte gjort tidigare. Hon kröp. Hon har alltid föredragit sin speciella ålstil (för att den gått fortare). Så när vi var i aphuset på Borås Djurpark idag så tog hon tillfället i akt och kröp. Lustig liten tjej det där. Dock tror jag inte att det kommer vara roligt särskilt länge, då hon står på egenhand och dessutom kan resa sig upp utan hjälp (om hon vill).

Men som sagt, imorgon blir hon ett år och det ska firas!
Camilla och Sabina är här på besök så de kan säkert hjälpa till och göra dagen till ett sant nöje.


Inga kommentarer: