tisdag 18 oktober 2011

Olivia kan sova


Olivia brukar väcka mig på morgonen genom att sitta i sin säng och "prata" vid åttatiden. Gör hon inte det så brukar jag vakna av att hon inte gör det. Jag smyger då upp och öppnar hennes dörr på glänt för att hon sakta men säkert ska vakna av ljuden vi gör i köket. Det brukar bara ta ett par minuter innan man då hör henne "kvittra" inne från sin säng.

Idag var en sådan dag när jag fick öppna dörren. Men Olivia vaknade inte för det. Jag hann både gå på toa, klä på mig och äta frukost. Olivia var fortfarande inte vaken efter det. Jag ställde då upp dörren helt och tände lampan. Det enda som hördes från min lilla dotter vad djupa snarkningar och snuttningar på nappen. Hon vaknade inte heller av att jag tog kort på hennes sovställning. Inte heller av att jag drog upp gardinerna och släppte in ännu mer ljus. Hon vaknade inte heller när jag började stöka omkring inne i hennes rum efter kläder och ny blöja. Hon vaknade dessutom inte när jag sakta smekte henne över ryggen samtidigt som jag sa hennes namn och att det var dags att vakna för att hon skulle till dagis.

Hon sov. Djupt. Hon brukar vakna direkt när man rör vid henne på morgonen. Men inte idag. Det var nästan så att jag fick skaka henne för att få liv i henne. Det gjorde jag förståss inte, jag lät henne ligga där och sova medan jag satte mig jämte på golvet och stundom rörde vid henne för att hon skulle vakna och stundom pratade högt med henne. Det gick helt enkelt inte att väcka henne idag. Hon fick sova klart och vaknade en timma efter att jag börjat mina försök. Då hade vi fem minuter på oss att ta oss till dagis.
Vi kom sent till dagis och jag missade en träff på chatten med studiegruppen. Men det är det värt, för Olivia är så fruktansvärt söt när hon sover. Och annars också.

Inga kommentarer: