onsdag 23 november 2011

Ängeln i rummet

Jag gick in på Spotify för att lyssna på lite skön musik som jag skulle kunna slappna av till.
Det som sker är att jag på "första sidan" ser ett skivomslag från Så mycket bättre- Tomas Ledins dag. Jag tänker att jag kan ge musiken än chans även om jag ratar progammet. Nu har jag lyssnat på ett antal låtar och drabbats av någon konstig nostalgi blandat med en känsla av att låtar som någonstans påminner om barndommen går att göra om och med samma ord men med helt annan melodi går att få till en helt annan betydelse för mig.

Så här sitte jag nu. Med känslor från förr som svämmar över. Mina tårkanaler har fyllts, tömts och fyllts igen.

Musik har många gånger denna effekt på mig. När jag behöver ventilera, så tar jag till en sorgsen låt. Eller en låt som får mig att tänka på något speciellt. På några få sekunder, eller toner om man så vill, har jag nått till den sinnestämningen som min kropp söker efter.
Det är som terapi.

Efteråt kan jag gå vidare med ett lättare sinne.

Inga kommentarer: