onsdag 23 november 2011

Lätta på stämningen

För den som inte vet så arbetar jag på Scandics bokning och tar där hand om alla möjliga tänkbara bokningar som kommer in till hotellet. 

Idag ringde det en gäst och ville boka ett enkelrum. Jag får fram ett antal olika rumstyper som finns tillgängligt det angivna datumet, allt från svit till vanliga rum, men även en del lite mer speciella rum.
Vi har en rumstyp som heter QW, detta är ett rum med en dubbelsäng som går att fälla ner från väggen, med andra ord en väggsäng och denna säng har en tjockmadrass precis likadan som de sängar som redan står på golvet, skillnaden är att den går att "gömma" i väggen. 

För att förklara sängtypen för gästen säger jag: 

-Det är en dubbelsäng som man kan dänga upp på väggen... 

Precis när jag sagt det inser jag hur fel det låter och att det på en millisekund går att anspela till både det ena och det andra. Vilket kunden givetvis lyckas att göra. Snabbt som attan påpekar han att beroende på vilken fantasi man har så går det att få till väldigt roliga senarion i huvudet...
Som tur var tog kunden det bra, eller, ja han började asgarva och därefter spann det samtalet iväg och slutade i att vi båda asgarvade, i stort sett hela samtalet igenom. Det var många gånger jag fick bita mig i tungan, andas djupt för att överhuvudtaget kunna gå vidare i bokningen utan att bryta ihop av garv. 

Det positiva var att jag sa den grova(?) felsägningen till rätt kund, en som verkligen kunde göra det till ett skämt och som faktiskt sa att mina fina felsägningar gjorde hans dag! Det är det jag älskar, när man kan skoja till det med främlingar och dessutom ha haft ett så bra samtal att kunden är gladare när han lägger på än när han ringde in. 

Jag bjuder så gärna på mina felsägningar. Vilket sker ofta i goda vänners lag, där jag känner mig trygg och hemma. De kommer även väldigt ofta på jobbet, det måste vara ett gott tecken! 

Inga kommentarer: