tisdag 15 februari 2011

8 månader

Idag blir min lilla prinsessa 8 månader. Hipp hipp hurra!
Det går fort och just nu känns det som att allt går extra fort, ena sekunden kan hon inte göra en handling medan hon en minut senare helt plötsligt har lärt sig hur hon ska göra. Det sker förändringar från dag till dag tycker jag, både små och stora.

Hon är väldigt liten vilket gör att hon känns som en liten bebis fortfarande. Det är bara gulligt, förlänger känslan av att ha en bebis, även om min bebis mer och mer blir en individ.
De kläder vi fick av släkt och vänner när hon föddes kan hon använda först nu. Det är inte några speciellt stora kläder, strl 68. Fast det är klart vissa av dessa 68-or börjar bli lite små nu. Fast det är lite roligt att läsa i vissa av dessa plagg 2-4 månader och så tänker man på Olivia som är 8 månader.
Det skönaste är ju att hon följer sin vikt- och längdkurva precis som hon ska, det är "meningen" att hon ska vara sådär liten.

Här kommer ett litet urval om vad Olivia kan/gör:
  • "Prata" - Hon säger "whaa whaa aahw" om man svarar henne på liknande vis så svarar hon i sin tur.
  • Flytta på saker som är i vägen för den leksak hon vill ha
  • Stå upp själv genom att hålla i sig, i till exempel en bordskant
  • Åla framåt och bakåt
  • Sova hela natten (ca 19-06.30)
  • Sitta själv när hon badar
  • Flytta saker från ena handen till den andra
  • Banka med saker i bord/golv för att få fram ljud
  • Hon börjar visa tecken på seperationsångest (men bara när jag går, inte Nicklas)
Hon kan givetvis en hel massa andra saker. Min lilla älskling.
Vi ska om två timmar gå till BVC för en åttamånaderskontroll. Ska bli roligt att se hur stor min lilla tjej är nu. Jag tippar på att hon väger 7150g. Återkommer senare och säger om jag har rätt eller fel.

Inga kommentarer: