fredag 18 mars 2011

Bakom mig själv

På gymnasiet läste jag Medieprogrammet. Jag läste inriktingen för text och kommunikation. Under mitt tredje och sista år (jag var 18) gjorde jag en diktsamling som avslutningsarbete. Den innehöll dikter och bilder hämtade ur min verklighet. Jag såg det inte enbart som ett skolarbete, utan också som hjälp att gå vidare från några svårigheter jag hade just då.

Genom ett forum på internet fick jag reda på att min pojkvän varit otrogen mot mig med min bästa vän. Min bästa vän hade skrivit om händelsen i forumet och bad övriga om råd för vad hon skulle säga till mig och hur. Jag skrev ut texten, gav den till henne och min pojkvän i skolan dagen efter och bad dem båda att förklara sig. Hon tog aldrig chansen (som fanns i ett par dagar) och sedan dess har jag inte pratat med henne. Killen bad direkt om ursäkt och efter ett tag så blev vi vänner igen. Vi är fortfarande vänner. Detta hände i slutet av årskurs två.

Inte långt efteråt så träffar jag en ny kille och vi är ihop ett tag. Under sommarlovet åker vi till Gotland på semester och jag som varit väldigt exalterad över denna resa är helt plötsligt inte alls lika entusiastisk. Jag mår illa 24/7 och inte alls på humör för någonting. Vi åker hem efter en vecka och jag tänker hela tiden tanken, men vågar inte tro att det är sant. Efter någon dag hemma pratar jag med min mamma om det och vi båda har samma slutsats. Trots p-piller har jag blivit gravid.
En dag innan skolan åker jag in till öppna mottagningen och gör ett graviditetstest. Positivt. Med gråten i halsen åker jag till skolan, på ett obligatoriskt möte, jag håller ihop de 20 minuterna jag måste, sen springer jag ut utan ett ord. Tårarna sprutar ner för kinderna och mitt liv faller samman. Jag sitter i bilen i jag vet inte hur många minuter och gråter samtidigt som jag försöker prata med min mamma. Jag är helt förstörd. 18 år. Gravid. Uppgiven.

Den dagen sitter fast på min näthinna. Jag kan än idag känna precis samma känsla, när jag tänker på det. Samma hårda gråt som sitter i halsen. Samma förtvivlan.

Dessat två stora händelser i mitt liv gjorde att jag ville skriva diktsamlingen, dels för att ha ett avslutningsarbete som jag gillar och dels som hjälp med läkningsprocessen. Därför kom diktsamlingen till. Med facit i hand så hjälpte det mycket.
När jag tänker efter så hade jag behållit det så hade jag idag haft en son eller dotter som varit 6 år...

Här nedan kommer alla alster ur boken:

"Att se dig lida
höra dig gråta
känna din sorg
gör ont"

"Återigen ner
(trycks) ner
Kalla händer av is
För mig ner
(ner) under ytan
Igen."

"Tre siffror hade räddat hennes liv
Tre siffror och hon hade fyllt 5år idag
Tre ynka siffror"

"Behöver dig!
Var är du?
Kom hit
Bara för en stund
Hjälp mig tillbaka."

"Under trädet
sitter jag
längtar
efter dig
men du
kommer inte
tillbaka
du är
och förblir
icke levande"

"Jag trodde kärlek var sex och kyssar
det visade sig fel.
Det var så mycket mer."

"Samlar mina tankar i ensamhet
någonstans inuti mig själv finns du
Okänd, men vid liv
Ingen känner dig
Ingen kommer någonsin få veta ditt namn
Tvungen att ta ditt liv
För att inte göra det till ett helvete
I mina tankar finns du för alltid
i ensamhet."

"Ingen har gjort mig så illa som du.
Ingen.
Ingen kommer någonsin såra lika mycket som du.
Det du tvingar mig att se. Gör ont.
Att se dig ger mig viljan att dö.
Ingen kan såra som du.
Ingen.
Lära mig leva med smärtan du ger mig.
Bortse från din existens.

Vill inte veta.
Varför du sårar.
Världens vackraste."

"En tår faller från din kind
En hund står vid din sida
med huvudet på sné
Sakta slickar han bort din tår."

"Ett huvud mot min kropp
En hand i min
Ett öga tittar bort
Ett öga ser allting"

"Jag vet inte vart jag är på väg
Mina fötter bär mig fram
över äng
över hav
jag vet inte vart jag ska
vet inte vad jag ska göra
bort från allt gnäll till en bättre värld
bortom jordens gränser"

"Se mig
Vem är jag
för dig
Vad är jag
för dig
Bryr du dig
Egentligen
Se mig
Annars gå"

"Ser mig i spegeln
Ser ingenting
Undrar vem jag är
Lever i en välgjord värld
Som någon annan
på låtsas
Vill ut
Till verkligheten."

"Försöker se
Försöker förstå
Gav mig ingen chans
Gick din väg utan att säga ett ord
Jag vet inte varför
Gav dig allt jag hade
men det räckte inte
Du gav dig av
Förstår inte
Allt var bra
Du försvann
Inget har jag kvar."

"Fotstegen för mig bort
Bort från verkligheten
In i dimman
Där kan jag leva
Utan dina plågande ord
Ord med mening att såra
En ondska vill vinna
Du dödar mig."

"Ett liv slocknar
En hand som sluter sig för evigt
Ett par ögon aldrig får se
En kärlek aldrig väcks
Ett leende aldrig visas
En kamrat aldrig upptäcks
Ett hjärta aldrig kommer bulta
En mun aldrig får kyssa
Ett andetag som aldrig kommer
Ett liv slocknar."

Inga kommentarer: