fredag 10 juni 2011

Lite om Olivia

Idag är det fredag, vilket känns väldigt skönt. Jag och Olivia är hemma själva hela dagen idag. Nicklas jobbar extra från 06-14, sen går han på sitt eget skift och fortsätter därmed från 14-19.30. Jag tänkte igår att det är ju perfekt för att jag och Olivia ska ta oss upp till Öppna förskolan och leka med alla barn, men så kom jag på att de har inte öppet på fredagar...
Så nu har jag faktiskt ingen aning om vad vi ska hitta på. Morgontimmarna blir vi nog bara hemma, alternativt att vi tar oss ner till ICA Maxi för att inhandla leverpastej och bröd till Olivia. Det är något av hennes favorit, leverpastejsmacka alltså.

På onsdag blir hon för övrigt ett år. ETT ÅR! Shit vad tiden går fort. Det är underbart att hon växer och blir mer och mer individ och människa för varje dag som går. Hon är jävligt charmig, (i alla fall mot folk som hon känner, annars blir hon lite blyg och framförallt "mammig") då hon hela tiden håller på att göra roliga miner och låter på diverse sätt. Det är inte ovanligt att hon räcker ut tungan och "pruttar" med munnen. Som en liten retsticka.

Nu på tisdag ska vi på ettårskontroll på hennes nya BVC, det ska bli spännande att se om hon fortfarande följer sin viktkurva. Just nu känns det mest som att hon har växt på längden, vilket jag har märkt på att vissa långbyxor plötsligt har blivit piratbyxor och att hon tar upp mer plats i spjälsängen. Jag är dock tveksam till att hon väger över 8200g. Hon är så liten. Dock är det ingen fara med henne, hon är så otroligt glad och livlig. Hon äter som en hel häst och dricker mycket vatten, det skulle kanske kunna vara så att hon behöver ännu mer mat, men då är hon snart uppe i lika stora portioner som sin far...

En annan av hennes favoritlekar är en form av "tittut" som hon kan styra själv. Hon ställer sig vid en möbel och börjar göra knäböj, när hon är i bottenläge väntar hon en stund, sen ställer hon sig upp och väntar sig att vi ska säga "tittut" då kommer ett stort leende och hon gör det igen, igen och igen. Hon kan hålla på i flera minuter. Jag funderar på hur länge man själv skulle orka göra sådana knäböj som Olivia gör.
Det är ganska skönt att lillfian börjar bli lite mer självständig och kan leka lite för sig själv. Förr var man tvungen att leka åt henne, nu fixar hon det galant och tycker det är mysigt att sitta för sig själv en liten stund och pilla med något för att undersöka det.
Kom en sak som hon gillar att göra som inte alls är roligt för mig. Hon älskar att plocka saker ur lådor, ner från bord osv. Det blir ett ständigt plockande efter henne... Fast det är klart, det är en del av utvecklingen så jag är inte bitter för det. Tycker det är ganska underhållande att se hur hon håller på.

Inga kommentarer: