onsdag 5 oktober 2011

Ett år tillbaka och till nu.


För ett år sedan opererade jag bort min gallblåsa. Bilden ovan är tagen dagen innan operationen. Jag hade faktiskt glömt bort att det "bara" är ett år sedan. Det känns som en livstid. Det har hänt så mycket från att jag åkte in och ut från sjukhuset. Fram till dess att Olivia föddes har jag varit max ett dygn sammanlagt på sjukhus. På två månader efter det att gallstensbesvären kom tillbringade jag 19 hela dygn på St. Görans sjukhus. Tillsist fick jag säga ifrån på skarpen för att få en operationstid. Det jag är mest förundrad över är hur liten Olivia var! Och att hon har utvecklats något sjukt mycket sedan dess.


Här har vi ett finfint kort på när jag, Olivia och Malin är på shoppingrunda och testar alla knasiga mössor som finns. Det var i november 2010.


Det här kortet är ett av de sista vi tog innan vi flyttade från Spånga till Borås. Då hade hon precis upptäckt  att det var ganska roligt att gunga. Nu är hon inte alls intresserad av det längre. Nu är det gräva i sanden som gäller.


Det här kortet har min mamma tagit när hon var barnvakt åt Olivia så att vi lite enklare kunde flytta från Spånga till Borås. Olivia passade lägligt på att ha vattkoppor under perioden.


 I Juni 2011 lärde sig Olivia att gå. Världen blev väldigt spännande och allt (speciellt rabatter) skulle undersökas, och ska undersökas fortfarande.


Mitt söta regnmonster, det är som allra roligast att vara utomhus när väderförhållandena är som värst. Regn är en favorit.


Vi har något av ett underbarn vad det gäller sömn. Sen hon var yngre än halvåret har hon sovit minst 12 timmar per natt. Nu när hon är på förskolan på dagarna så sover hon oftast från 18 - 08. Många säger därför att vi inte vet hur det är att ha småbarn. Jag tror att vi vet det mycket väl. För det var inte lätt att få henne att sova så bra på nätterna. Jag var faktiskt vaken tre dygn i streck bara för att hon skulle få bra sömnvanor. Jag ångrar inte de tre dygnen. 


I dagarna har Olivia börjat klättra. I soffan, i trappan, på pallar, på stolar och alla andra möjliga och omöjliga ställen. Det gäller med andra ord att vara än mer vaksam och komma ihåg att låsa grinden på nedervåningen, något som inte tidigare har behövts då hon inte visat något intresse för trappan. Förren nu.

Inga kommentarer: