torsdag 10 mars 2011

Telefonkö.

Idag har jag telefonen klistrad mot örat. Det känns åtminstonde som det.
Jag har ringt diverse telefonsamtal för att ordna med flytten. Det känns bra när listan på saker som måste göras innan flytten minskar.

Jag började med att ringa ComHem för att flytta vårt tv-utbud. Eller ska jag säga försökte ringa? Det samtalet inleddes med ett antal "signal-pip" och efter någon minut en röst som sade "Just nu är det många som ringer till oss, var vänlig försök igen senare." Sen bröts samtalet. Väldigt trevligt. Uppskattat.
Vad sägs om en funktion där man kan lämna numret och de ringer upp när de finns en ledig handläggare? Jag som kund skulle bli bra mycket mer nöjd med en sådan funktion.
Nu slapp jag visserligen att ringa dem igen då jag insåg att jag kunde utföra mitt ärende på deras hemsida.

Telefonsamtal nummer två gick till Länsförsäkringar för att flytta hemförsäkringen till Borås. Det visade sig, efter att jag kommit fram till en handläggare, att jag ringt till fel kontor.
Jag fick såledeles ringa kontoret Älvsborg istället för Stockholm. Jag kan tycka att de borde kunna lägga om försäkringarna för vilken region som helst på vilket kontor som helst. Men det kanske bara är jag som tycker att det vore smidigare om det vore enkelt?
Nu var det visserligen inga problem att ringa dessa två samtal, som senare blev tre, på grund av att jag blev tvungen att ringa tillbaka till Stockholmskontoret för att säga upp min nuvarande försäkring och reducera priset för hemförsäkringen den period som vi ska bo här.
Sammanlagt tog dessa tre samtal kanske 15 minuter. Dessutom hade de en fin utgång då vi på hemförsäkringen kommer spara in 1.100 kr/år, och då utökade jag den dessutom med lite extratillägg som vi inte hade tidigare. Helt sjukt att det är sådan skillnad.

På kul ska jag kolla upp vad prisskillnaden på försäkring blir för bilen också. Det kommer nog vara några kronor där också.

Telefonsamtal tre (eller fem beroende på hur man ser det) gick till T&T förvaltning för att säga upp avtalet för parkeringsplatsen.

Det fjärde och sista samtalet för dagen gick till Borås Stad. För att kolla läget med dagisplats till Olivia.

Jag känner mig väldigt effektiv och har under dagen konstaterat att jag uppskattar inte telefonköer som avslutas med att företaget automatiskt avbryter samtalet. Jag föredrar att ringa till "små" företag där man kommer till en reception som kopplar en vidare till rätt person.

Inga kommentarer: