tisdag 12 april 2011

Våra dagar

Min dag ser nästan alltid ut enligt följande.

Uppstigning någongång mellan 06 och 07. Ibland överraskas jag med att få en liten sovmorgon fram till som längst 7.30.

När vi har gått upp så är det blöjbyte och frukost. Olivia får allt som oftast en flaska välling och hon älskar det, ni ska se hennes kroppsspårk när hon ser sin flaska.

Efter frukosten är en av få tillfällen på dygnet som Olivia godtar att ligga på golvet och leka själv en stund. Då hon gör detta brukar jag passa på att äta min egen frukost.

Efter någon timmas lek och bus är Olivia trött och vill gärna vila i sin barnvagn. Något som hon är riktigt bra på, jag brukar få en till två timmar för mig själv. För tillfället utnyttjar jag tiden till att packa och fylla kartonger med allt innehåll i lägenheten.

Runt klockan 10 vaknar Olivia och vill ha mellanmål. En liten smörgås och en frukt. Mumma!
Hinner vi så går vi till sångstuden på Öppna Förskolan och busar med alla andra barnen. Någonting som Olivia verkligen gillar. Dessutom blir hon trött av det och sover sjukt bra på eftermiddagen på grund av det.
Innan den andra vilostunden är det dags att äta lunch. Hon älskar sin lunch, hon äter hur mycket som helst. Jag förstår inte hur hon, som är så liten, kan äta så mycket.

Efter lunchen är det lite lek och därefter ska det vilas igen. Det är inte bara Olivia som behöver dessa vilostunder, jag behöver dem också. För att hon är liten och vild. När hon lägger sig är klockan oftast 13 och gumman somnar lätt av sig själv inom någon minut.

När Olivia laddat sina batterier är det återigen dags för ett litet mellanmål med en liten smörgås och frukt. Om hon sedan är på bra humör kan vi leka här hemma genom att stå mot vardagsrumsbordet och leka med allt som ligger på bordet. Detta kan hon hålla på med i flera timmar i sträck. Vilket är ganska behagligt för mig, då jag kan sitta i soffan och titta på tv och bara hålla ett öga på henne så att hon inte stoppar något dumt i munnen eller tappar balansen och trillar.

Vid 17 är det dags för kvällsmat. Sedan är det lek, bus och eventuellt bad fram tills dessa att det är dags att äta gröt vid 19-tiden och sedan somna för natten.

Oftast ser våra dagar ut så här.


Inga kommentarer: