onsdag 3 augusti 2011

Alkoholiserade björnar


Vissa saker förstår jag bara inte.
Hur kom de på idén att ha en björn som underhållning på restauranger? De är inte direkt de mest kramgoa och små djuren. Jag undrar hur de får i björnarna alkohol. Sugrör? Dropp? Bänder de upp käken? Spiller de ut den på pälsen så att björnen i iver försöker slicka sin päls ren och på så vis blir berusad? Hur gör man? Hur kommer man på idén?

En björn med snéfylla är nog inte det trevligaste att möta i en restaurang i Ukrina... Den är nog inte rolig att möta någonstans, om jag tänker efter.

Borde inte björnar som tvingats leva såhär få någon slags drogavvärjning? Hur fungerar en sådan för en björn? Vem genomför den? För är egentligen det rätt beslut att "bara släppa ut" björnarna i frihet? Jag skulle inte lita på en björn som lider av alkoholabsinens, för efter flera år av alkoholtotyr måste väl även en björn lida av avvänjningsbesvär?

Ursäkta men vissa människor tar vissa saker för långt. En Björn kan vara en slags underhållning i naturligmiljö, eller på ett zoo som tar hand om den, inte i en rökig restaurang (osäker om de har rökförbud inomhus i Ukrina) bland en massa gäster som vanvårdar djuret.

Djurplågeri av alla slag får mig alltid engagerad. Något som liknar det här har jag aldrig tidigare hört.

Artikeln finns att läsa på Aftonbladet: Alkoholiserade björnar kan befrias.

Inga kommentarer: