lördag 6 augusti 2011

Välkomnar mig själv tillbaka

I några veckor har vårt mobila (och enda) internet krånglat något fruktansvärt. Det har fungerat att vara inloggad vissa stunder sen så kopplas man ner från internet. Vilket har varit ett mindre intressant problem. Modemet som i vanliga fall sitter i routern och ger oss trådlöst har de senaste dagarna pendlat från att bo i dator, den andra datorn och i routern. Utan någon större skillnad på funktion. Det har dessutom varit nära att få sig rejäla åkturer ut genom fönstret. Men jag har hejdat mig och insett att det inte skulle bli mer funktionellt för det.

Igår var jag således inne i 3-butiken här i Borås för att försöka lösa problemet. Jag tog med mig det lilla modemet och gick dit, förklarade mitt problem. Blev ombedd att hämta datorn. Hem igen, tog med mig datorn, killen bakom disken ändrade något i inställningen och sa att nu skulle det fungera.
Jag tog min dator och mitt modem och åkte hem.
Satte igång datorn. Tryckte i internet och det fungerade inte!

Idag gick jag tillbaka till 3-butiken. Sa samma sak som igår och sa att det inte fungerade att installera om skiten. Internet är där en minut när man kopplar upp och sen försvinner det. Vi testade modemet i två datorer. Vi testade modemet med annat simkort. Samma sak. Det dog.

Jag kunde sagt redan igår att det var fel på modemet. Men ingen lyssnade för att jag jobbar inte på 3, så vad vet väl jag? Nu är modemet i alla fall på lagning. Jag sitter här på ett lånat modem med lånat simkort. Det känns underbart att ha tillgång till cyberrymden igen. Även om det var väldigt skönt att tvingas vara utan det ett par dagar också.

Inga kommentarer: