lördag 6 augusti 2011

IFK Göteborg - AIK

De flesta vet att jag är AIKare och det är inte direkt något somjag håller hemligt. För att kunna titta på en match med AIK i år beslöt vi oss för att åka och titta på IFK Göteborg - AIK på Gamla Ullevi i Göteborg i torsdags. Som alltid på matcher tog jag på mig min fina vita AIK-tröja och kände mig redo för att titta på match.

När vi gick från Centralstationen till Gamla Ullevi började det hela med att en tjej skrek "Solna-tattare" efter mig. Det enda jag hade gjort var att gå förbi henne på ett avstånd på ungefär 15 meter. Tack.
Lite närmare arenan kom nästa glåpord. En kille i 30 års åldern började vifta med händerna och skrika "Aik-fitta" åt mig. Tack, igen...

Jag kan ta glåpord. Det är inga problem, det är inte så att jag tar åt mig. Det som stör mig är att det sker någon slags lagrasism i samband med matcher i Allsvenskan. Det ena laget kastar skit på det andra och vise versa. I just den här matchen var varken IFK Göteborgs anhängare eller AIKs några änglar. Båda var fulla av lika mycket skit. Det som är sorgligast är att det är folk som inte ens bryr sig om fotbollen som ibland gör matcherna till otrygga platser att vistas på.

Jag hade "fel färg" på tröjan. Jag fick ta emot glåpord och i närheten av där vi gick in på arenan stod det folk och kastade glasflaskor mot personer som gick in. Jag, min pojkvän, barnfamiljer och andra oskyldiga. De landade bara meter i från oss. Vad hade hänt om jag fått en i huvudet och börjat blöda?

Väl framme vid biljettkontrollen sa vakterna åt mig att jag av säkerhetsskäl inte borde ha min träja på mig. Jag fick således ta av mig tröjan! För att inte riskera att bli nedslagen... Ursäkta?

Det minsta man kan begära är väl att man ska få bära vilket lags tröja man än önskar när man går på en match? Oavsett om den är SvartGul eller BlåVit så ska man få hejja på sitt lag, känna sig trygg under en match.

Under matchen var jag väldigt trygg. Framför oss såg jag inte mindre än 8 vakter (om jag tittade raktfram utan att vrida på huvudet)! Alla dessa hade koll på det lilla gänget med 3 stora rakade killar med något "gängemblem" på sina tjocktröjor (vilket man givetvis har när det är närmare 25 grader varmt ute). Tatueringar överallt (gissar jag) och inte minst upp över halsen och vidare upp på huvudet. Sådana där killar som ser allt annat än trevliga ut. Och förmodligen är precis lika otrevliga som de ser ut att vara.

Jag tycker det är helt stört att man ska behöva komma till en arena för att titta på fotboll, en sport man älskar, och behöva känna sig osäker, otrygg och sitta som på nålar med oro i kroppen. Det är fan inte okej!

Sen spelar det ingen roll vilka lag som möts, eller vilket lag som utför bråken. Jag är lika emot AIKs bråkstakar som Syrianskas. Det spelar ingen roll. Vill ni slåss, så gör det, men låt bli att göra det vid fotbollsmatcher. Jag vill se fotboll för att det är en härlig sport, jag vill kunna hejja på mitt lag i med och motgång utan att behöva vara rädd för att få en flaska i huvudet, ett knallskott i örat eller behöva höra glåpord.

Inga kommentarer: