onsdag 17 augusti 2011

Dagens hjälte

På vägen mellan Stockholm och Borås stannade vi vid rastplatsen Herrbeta som ligger utmed E4an strax utanför Linköping stannade vi för att få i oss och bilen lite bränsle.
Medan vi satt där och mumsade på varsin bamsekorv i bröd gick mitt hjärta lite i kras.
En lösspringande hund kommer plötsligt lunkande längsmed påfarten till E4an. Mitt djurvänshjärta började genast dunka. En hund ska inte springa där! Var min första tanke, sedan spred sig viljan att "rädda" hunden från en trolig död.

Jag följde sakta efter hunden mellan bilar på rastplatsen och lyckades relativt enkelt locka den till mig. Utan att hunden kände mig så kom hon krypande och jag tog upp den lilla rackaren i famnen och gick tillbaka till Nicklas och Olivia.
Nicklas ser mig med hunden och ser måttligt road ut medan Olivia ler glatt och säger "Voff". Jag ber Nicklas om att hämta ett skärp i min väska i bilen så att jag kan koppla hunden.
Sedan ringer jag Polisen.

Efter ett samtal med en trevlig polis kommer vi fram till att jag kan köra hunden till polishuset i Linköping. Där är nu hunden inskriven som "hittegods" i väntan på att ägaren ska komma och hämta hem henne.

Jag är glad att jag räddade hunden, jag hoppas att ägaren kommer och hämtar henne inom en snar framtid. Men någonstans inuti mig önskar jag att jag inte vill att ägaren ska hämta henne för då har jag gått med på att ta hand om hunden. Voff.

Inga kommentarer: