tisdag 8 november 2011

1177

Jag älskar 1177.
Både deras hemsida och deras telefontjänst. Det är sjukvårdsupplysning på internet och även via telefon. Telefonen är underbar då de har öppet dygnet runt och man får prata med en sjuksköterska direkt.

Jag använder den allt som oftast när det är någon sjukdom som jag är osäker på. Inte så ofta gällande mig själv eller Nicklas. Det enda fallet jag använt det av egoistiska skäl är när jag började få min gallstensattacker, vilket idag känns som om det vore hundra år sedan. För "stålmannen" Nicklas har vi nog aldrig använt oss av den. (Peppar, peppar, ta i trä.) 

När Olivia visar tecken på långvarig sjukdom eller liknande så ringer jag dit, för att inte behöva åka till Vårdcentralen eller sjukhuset i onödan. Dessutom är det perfekt för att lugna sig själv genom att få tips och råd. Men framförallt så är de alltid så vänliga och får mig att inse att lite (ganska mycket) hosta inte skadar mitt barn.

Idag ringde jag igen. Olivias (troliga) ögoninflammation sitter fortfarande i, efter en vecka. Dessutom har hon börjat låta ansträngd och rosslig när hon andas. Jag lovar att jag kan bli orolig för mindre.
Sköterskan jag pratade med var supertrevlig och instruerade mig om att jag borde ringa vårdcentralen imorgon.   Jag kunde vara lugn och att det absolut inte var någon fara, men att det skulle kunna behövas ses över då hon på min beskrivning misstänkte att det även kunde röra sig om halsfluss. Med tanke på att åkomman hålt i sig så pass länge så skulle inte skada med att kolla upp henne.

Jag avslutade samtalet med att säga till sköterskan att de gjorde ett strålande jobb och att det är skönt att de alltid finns där. Hördes lång väg att hon blev glad. Det är aldrig för sent på dagen för att "göra någons dag".


Inga kommentarer: