tisdag 5 april 2011

Chinchilla

Jag läste en artikel i vår lokaltidning, "Mitt i. - Västerort", som kommer ut en gång i veckan.
Det handlade om en liten bebis-chinchilla som hade blivit övergiven genom att den hade stoppats ner i en säck och lämnats på avdelningen för djurmat på Coop i Vällingby.

Hur hemskt är inte det? Jag skulle börja gråta om det hade varit jag som hittat den lilla stackaren. Nu var det som tur var inte jag som hittade den. Det räcker med att jag läser om händelsen för att mitt djurvänshjärta ska börja bulta och min hjärna fyllas med frågor om hur i helvete någon person kan göra så mot ett oskyldigt litet djur. Jag förstår inte.

Historien börjar kanske sorgligt, men den slutar gott. Då personalen på Coop ringde larmcentralen råkade det vara en sann djurvän som svarade. Djurvännen blev tillsvidare fordervärd för Chinchillan och idag, några månader senare, bor Chinchillan hemma hos henne tillsammans med en liten Chinchilla-kompis.

Det är inte Chinchillan på bilden som skrivit brevet.
Det här är en bild på en Chinchilla som jag hittade på Google.

Inga kommentarer: