tisdag 19 juli 2011

Gothia

Idag har jag och Olivia spenderat dagen i den stora staden Göteborg.
Vi har tittat på Gothia Cup-matcher och hälsat på Muwlin som är där och coachar sitt IK Frej-lag.
Det har varit en mycket mysig dag, full av solsken och bra väder. Även om jag trodde att det skulle bli dåligt väder när vi halvvägs till Göteborg körde in i ett störtregn. Vad fel jag hade.

Den matchen som gjorde mest intryck på mig var den sista vi tittade på. Det var en match i en av F12 grupperna. Ett "proffisionellt" svenskt lag stäldes mot National Sports Academy. Det sistnämnda var ett lag med tjejer från Indien som jag tror på något vis blir erbjudna att åka på Gothia för att uppleva världen snarare än ha chansen att vinna turneringen.
Hur som helst. De här indiska tjejerna hade sina positioner och kunde grunden till spelet. Dock var de som vilka småtjejer som helst. Har man en position så har man den. De verkar tycka att man helst ska stå kvar där tränaren har sagt och inte röra sig förren bollen kommer. Vilket var fallet med framförallt backarna i National Sports Academy. Hade laget anfall stod högerbacken i hörnet på linjen där deras eget straffområde börjar, likadant var det med vänsterbacken.
Det var så sött att se dem spela fotboll, de var inte särskilt bra. De visste att de inte skulle vinna. Men de var glada, allt som de gjorde bra applåderade de och trots att det rann in 17 mål i baken så var de där för att lära, uppleva och ha roligt.
Det var bara härligt att se skillnaden på laget som förlorade med 17 -0 och log, medan deras motståndare vann med samma siffor och de var inte ens i närheten av lika glada.

Nu slog det mig också att jag och Muwlin såg den snyggaste frisparksvarianten vi någonsin sett. Ska vi kalla den för "larven"?
Hela laget (förutom målvakt, en mittback och en anfallare) stälde upp bakom bollen på ett led. På signal började de springa, spelare efter spelare sprang mot bollen men hoppade över eller sprang förbi bollen. Den sista spelaren sköt sedan iväg bollen. Då var övriga spelare inne i straffområdet och hade därmed rört till det ordentligt och hade chans att göra mål.
Jag vet dock inte om detta var en bra eller dålig frisparksvariant, men underhållande var den iallafall.

Inga kommentarer: